Dag 12 en 13 - Reisverslag uit Jaipur, India van Stanny Bode - WaarBenJij.nu Dag 12 en 13 - Reisverslag uit Jaipur, India van Stanny Bode - WaarBenJij.nu

Dag 12 en 13

Door: Stanny

Blijf op de hoogte en volg Stanny

01 Maart 2014 | India, Jaipur

Dag 12: Het begon rustig met maar een paar kinderen maar vrijdag / Shukra-war is funday. Nu is het als het geregend heeft een goede reden om niet te komen maar we blijven optimistisch. De goodmorgingsong wordt dus gewoon ingezet en de andere kinderen komen binnnendruppelen. Na het alledaagse telwerk en en abc-song waren er toch wel een stuk of 10. Archana begon met vooral wat meisje hindi liedjes te zingen dat was heel speciaal. Omdat het geregend had mochten de kinderen een tekening met regen maken, net als bij ons zijn er natuurlijk talenten bij en kinderen die hulp nodig hebben om ook maar iets op papier te krijgen. Maar om 10 kinderen met een paar kleurpotloden en krijtjes blij bezig te zien in een klamme vochtige ruimte tja dan weet je weer waarvoor je bent gekomen. Heather las daarna een sprookje voor met behulp van Keerti die het vertaald. Een klein verlegen meisje kroop bij me op schoot een keek me om de 2 min aan met een big smile. Omdat ze gewoon mocht blijven zitten kwamen de anderen ook steeds dichterbij en opeens kwam de aap uit de mouw MIJN HAAR wilde de dames aanraken want tja wie heeft er in India GOUD haar. Daarna nog wat beweging in de vorm van hoky-poky en hoofd,schouders, knie enz. Omdat het inmiddels weer was gaan regenen en het dak zo lek als een mandje is morgen de kids naar huis en wij ook. 's Middags wat kleren gewassen want inmiddels scheen de zon weer en koffie gaan drinken in de bazaar met jawel heerlijke chocoladetaart en ijs wie zei dat het hier slecht is.

Dag 13: Gisteren avond zijn er 10 huisgenoten naar Udaipur vertrokken en vanmorgen 2 naar Puskar. Bea en ik zijn na het ontbijt met de tuk-tuk naar Pink-City vertrokken het oude gedeelte van Jaipur. Na een wederom spectaculaire rit van +/- half uur voor 150 roepies kwamen we aan. Direkt na het uitstappen werden we omsingeld door straatverkopers en bedelaars. Het went om ze te negeren al blijf je er een naar gevoel bij houden maar iets geven of kopen betekent dat je niet meer vanaf komt. Dus op naar het Jantar Mantar het observatorium gebouwd tussen 1725 en 1734 Sommige instrumenten worden nog steeds gebruikt om bv dezomerhitte te voorspellen, de begindatum en duur van de moesson en de kans op overstromingen. Normaal gesproken niet een plek waar ik naar toe zou gaan maar ik was erg onder de indruk zeker vanwege het feit hoe groot de wijzers en bouwwerken waren en dat alle lijnen niet geschilderd maar ingelegd waren en dat in die tijd proberen te plaatsen echt bizar. Daarna de straat weer op van alle kanten werden riksja's aangeboden voor 40 roepies voor 1 uur maar wij wilde lopen. Tussen de koeien, riksja's en guru's vonden we eindelijk het City Palace Museum werkelijk adembenemend alles is hier groots en met zoveel rijkdom in de 18e eeuw moeten ze hier enorm rijk en slim geweest zijn. We hebben een paar uur rondgedoold door de gebouwen en konden geen genoeg krijgen van de prachtig beschilderde poorten en overkappingen met giga pilaren. Er was nog zoveel bewaard gebleven van de grootste zilveren potten tot kleding, schilderijen en foto,s van de laatste eeuw van de regerende Sawai Man singh maharaja's. Er was ook een restaurant gebouwd ook weer zo genieus op een plek waar het heerlijk koel was. Na ijskoffie met sandwiches op zoek naar het volgende bouwwerk de Hawa Mahal. Een weer giga groot bouwwerk midden in een drukke straat. Gebouwd in 1799. Het gebouw is 5 verdiepingen hoog , slechts 1 vertrek diepen heeft muren van maar 20cm dikte. Het is opgetrokken in kalk en specie en roze geverfd ( roze als terracotta) en werd speciaal gebouwd zodat de purdah-vrouwen van de harem ongezien op straat konden kijken en de processies aan de Sreh Deori Bazaar konden zien. In deze kleurijke straat een geweldig pakje voor Daan gescoort en mooie pasmina sjaals voor de meiden en ons mam. Bij terugkomst waren er 7 nieuwe gasten gearriveerd full house vanaf nu.

• 01 Maart 2014 - 16:51

Nicole:

Hallo Stanny, erg leuk om je verhalen te lezen. Krijgen we toch een beetje mee. Grtjes

• 01 Maart 2014 - 17:55

Pap-Mam.:

Leuk dat je met de kinderen bezig bent. Ook dat je nog tijd hebt om al die prachtige dingen te zien.
    Ik ben nieuwsgierig naar de pasmina. Geniet er maar van en liefs van
    Pap en Mam.

• 01 Maart 2014 - 18:09

Alexander & Judith:

Super leuk om je belevenissen vanuit Moergestel te kunnen volgen. Wat maak je veel mee en gelukkig neem je ook lekker de tijd om tussen de werkzaamheden door Jaipur e.o. verder te verkennen. XX

• 01 Maart 2014 - 19:31

Corrie:

Het is zo leuk je op deze manier te volgen. En volgens mij geniet je er echt van.

• 01 Maart 2014 - 19:36

Lilian:

Hoi Stanny, leuk om je verhaal te lezen. Geniet er nog lekker van!! xx

• 01 Maart 2014 - 23:20

Pascalle Peerlins-Jongen:

Heey Stanny, wat een mooie foto's en uitgebreid verslag. De Taj Mahal lijkt me geweldig en blijft romantisch. Welke kerel bouwt zo'n imponerend gebouw voor een vrouw, geweldig toch. Zijn de bollywoodfilms ook zo mooi hahaha. Pijnlijk en contrasterend dat er zo veel armoede is. Begrijpelijk dat je dan stil wordt......zeker als je die kinderen ziet en weet welke toekomst hun wacht. Knap dat je hun toch iets meegeeft en dat je hun kennis laat maken met goud haar hahaha. H.. blond noem jij het toch. Geniet en houd ons op de hoogte. Groetjes, Pascalle

• 03 Maart 2014 - 00:13

Willy:

Wat een ervaringen, wat een geweldige dingen die je daar beleeft en ja .... Met de zo'n erop ben ik het eens met die kleine meisjes met zwarte haren. Jij hebt gouden haren.