Dag 14 en 15 - Reisverslag uit Jaipur, India van Stanny Bode - WaarBenJij.nu Dag 14 en 15 - Reisverslag uit Jaipur, India van Stanny Bode - WaarBenJij.nu

Dag 14 en 15

Door: Stanny

Blijf op de hoogte en volg Stanny

03 Maart 2014 | India, Jaipur

Dag 14: Na het ontbijt gevlucht haha. De nieuwe arrivees zijn tussen de 16 en 20 en erg noisy en irritant. Samen met Bea de straat oversgestoken naar een tuk-tuk zoiets als de snelweg oversteken spannend en we kunnen het navertellen. Toen in onderhandeling met de tuk-tuk chauffeur dat betekent voet bij stuk houden tussen een stuk of 5 mannen die tegen elkaar schreeuwen maar het lukt altijd. Dus op voor ritje van 45 min door de stad en bergopwaards. We troffen het iedere kuil in Jaipur hebben we gehad dus we waren blij dat we er waren. En weer op een geweldige plek aanbeland echt het houdt niet op Bea vond het zelfs mooier dan de Taj Mahal. We zijn bij Amber Fort Palace een geweldig groot bouwwerk uit de 17e eeuw omringt met zoveer je kunt kijken een soort van chinese muur. Op de weg ernaar toe kwamen we al veel olifanten tegen en bepakt met toeristen en rijke lokals schokken ze de berg op naar Amber Fort Palace. hoewel het een prachtig gezicht is al die beschilderde olifanten op de berg heeft het ook iets zieligs ze zijn namelijk niet echt vriendelijk voor ze. Wij besloten wederom zonder gids de steile trap naar boven te beklimmen geloof me hels de treden kloppen niet dus je loopt heel vreemd een de treden zaten vol oude mensen, blinde kinderenetc. je voelt je echt een hork om er overheen te stappen maar aan geven is echt geen beginnen aan. Eindelijk boven kaartje gekocht en weer door de bekende alarmpoortjes ze zijn er dol op en het maakt niet uit of hij wel of niet piept je loopt gewoon door. Het complete fort was nog intact dus vanafde inmense binnenplaats de ingang gezocht. Het voordeel van geen gids is dat je zelf op zoek gaat en de gemiddelde Indiase gids is niet te volgen ze ratelen een kwak engelse woorden maar kunnen bijna geen zinnen maken dus daarom doen wij zonder. Eenmaal binnen zagen we een geweldige zuilengallerij versierd met spiegeltjes en gekleurd glas. Na de gebruikelijke maar prachtige fortdingen belanden we in het gedeelte waar de harem woonden. In het Palace woonde een islamitische sultan met zijn hele familie. Ik was altijd al benieuwd hoe dat eruit moet hebben gezien en natuurlijk was hij inmens rijk maar het was ongelofelijk groot. Al die ruimtes en afgeschermde galerijen om te lopen echt niet normaal. Het is ook heel vreemd om te zien hoe die vrouwen naar de buitenwereld konden kijken zonder gezien te worden. Maar eerlijk het is gewoon een luxe gevangenis een leven totaal afgezonderd van de rest van de wereld. Om 14 uur waren we terug Bea viel als een blok in slaap en ik even later in de zon op ons dakterras dus gelijk kleurtje na 2 weken haha. Volgende week gaan we terug te want we hebben vast nog niet alles gezien.

Dag 15: Heather is ziek terug gekomen uit Udaipur dus verzin maar iets pfff. Bea is niet zo van de kinderen dus gauw iets bedacht. Na ons gebruikelijk riedeltje besloot ik om de groep bij elkaar te houden. Ik had de letters tot F op het bord geschreven en Bea er met een marker naast gezet. Daarna mochten de kinderen alle woorden met een A opnoemen die ze kenden maar ze mochten ook zoeken in boeken poosters op de muur en de kleinste heb ik wat in hun oor gefluisterd. Zo gingen we tot F een drukke boel maar ze vonden het geweldig leuk. Daar moesten ze alles overschrijven van het bord. Om de boel rustig te houden zijn ze iets of meer van hun gemaakte lijste gaan tekenen. We kregen alletwee dikke knuffels toen ze naar huis gingen ze waren zo trots zei Doru die ze straat tegenkwam.
Om 12 uur kwam Vimla mijn nu trouwe vriendin met haar tas vol schriften en boeken. Ik heb een lijst met Hindiwoorden en ik besloot deze met haar te delen. Het bijkomend voordeel was dat zij mij hindi leert en ik haar engels we zijn er alletwee heel blij mee. Haar levensverhaal is best triest. Ze vertelde mij dat ze op haar 13e is uitgehuwelijkt en op haar 19e 3 kinderen had. De eerste jaren waren verschrikkelijk zij moest bij haar schoonfamilie leven en het huishouden doen. Maar ze heeft een lieve man zegt ze die trots is dat ze nu naar school gaat en ze is erg leuk om mee te werken en heel leergierig en nieuwsgierig.

JA IEDEREEN IK HEB HET GEWELDIG HIER!!! Mis mijn Sas wel omdat ik weet dt ze dit ook geweldig zou vinden. De dagen vliegen voorbij, al over de helft ik wil er gewoon nog niet aan denken dat ik over 2 weken alweer thuis ben.

  • 03 Maart 2014 - 13:19

    Rebecca Dierdorp:

    Prachtige foto s weer. Maken je verslag heel beeldig. Inderdaad lijkt het de Chinese muur wél.Gr. Rebecca

  • 03 Maart 2014 - 19:16

    Pap Mam:

    Nou ja,je kunt er straks wel n boek over schijven.Het is echt heel geweldig.We zijn net thuis van n gezellige carnavalsdag maar moesten voor Mazzel zorgen maar dat is niet zo erg.Veel gr. van iedereen.xxxxxxxxx

  • 03 Maart 2014 - 20:29

    Joop Leenhoven:

    Wat een grote hoeveelheid imposante gebouwen heb je daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stanny

Actief sinds 10 Jan. 2014
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 12299

Voorgaande reizen:

16 Februari 2014 - 16 Maart 2014

India, Jaipur

Landen bezocht: