Main tkeek hoo!!!!! Dag 8/9 - Reisverslag uit Jaipur, India van Stanny Bode - WaarBenJij.nu Main tkeek hoo!!!!! Dag 8/9 - Reisverslag uit Jaipur, India van Stanny Bode - WaarBenJij.nu

Main tkeek hoo!!!!! Dag 8/9

Door: Stanny

Blijf op de hoogte en volg Stanny

25 Februari 2014 | India, Jaipur

Dag 8: Na ons ontbijt korte introductie over de projecten die Idex allemaal heeft. Het lijken er heel wat maar het komt erop neer dat je alles zelf moet organiseren zij hebben alleen een aantal punten in 2 sloppenwijken waar kinderen en vrouwen naar toe kunnen komen. Dus na de intro in de auto om alles te bekijken. Laat ik dit zeggen als je de poorten van deze wijken binnenkomt gaan je ogen echt open om armoede van zo dichtbij te zien is echt alsof je wereld omdraaid. Ik dacht dat ik al best wat had gezien maar op het moment dat je uit de auto stapt schaam je je bijna. Kinderen zwerven over straat, vrouwen wassen en poetsen maar er is geen eer aan te behalen mannen handelen wat maar wat geen idee kortom de wereld op zijn kop. Het "leslokaaltje" en de "kinderopvang" bezocht, ik schrok me een ongeluk geen tafeltjes geen stoeltjes geen ramen maar alle kinderen in vodden op de grond zittend of gewoon weglopen als ze geen zin meer hebben. Je moet je voorstellen dat het nut van iets leren alleen bij de allerslimste in wijken iets betekend de rest denkt en leert hier ik kom hier toch nooit meer uit. 's Middags alles laten bezinken nog een hindiklasje er achteraan en vroeg naar bed al ben ik wel veel wakker geweest.

Dag 9: Nu gaat het dan echt beginnen. In ons nieuwe outfitje aangepast aan hun gewoonte op naar het project. De naam van de sloppenwijk is me ontschoten maar daar kom ik op terug. Met zijn 11en in de auto het kan echt en met volle gas door Jaipur. Aangekomen konden we halverwege de straat niet verder omdat er een "weddingpalace" was op gezet en soort van partytent waar ze een bruiloft vieren. Dus dan maar verder gewandeld en net als de rattenvanger van Hamelen kwamen overal kinderen tevoorschijn. Sommige sjauwend met hun baby/peuter broertje of zusje. In het lokaaltje werden kleden op de vloer gelegd alle schoenen uitgedaan voor zover ze die aanhadden. We begonnen in en kring met een liedje in het engels maar alle kids zongen uit volle borst mee. Na nog wat rituelen die ik later zal beschrijven omdat ze iedere dag terugkomen, ging ik met Dorna en Ben naar de daycare een paar straten verderop. Het grappige is er waren er ineens nog 2 kinderen maar goed. Eenmaal in de daycare bleek dat er die dag inentingen werden gegeven. Toch eerst bij de 2 handjes gewassen en tandjes gepoetst met jawel een barbietandeborstel. Daarna naar het park daar waren we ineens weer met 8, er was geen sprietje gras is of bloemetje maar alleen zand. Het kleine frutske had een bal en wilde graag spelen na 3x de bal te hebben gemist bleek overduidelijk dat ze niet kon vangen maar daar best de leeftijd voor hadden. EN DAN HEBBEN WE EN DOEL!! Dus oefenen na een half uur had ze het door, apetrots werd ik meegesleurd door de straten want dat moest maataji zien. Weer met dat kleine bruine vieze handje in de mijne terug naar het park. Daar was inmiddels de bruid aangekomen . Met zijn allen hebben we gekeken en het was prachtig dat in zo'n armoedige omgeving de mooiste saries en feest te zien. Morgen weer verder want over de vrouwenklas het leukste van de dag nog niets vertelt. Pir milenge ik geniet met volle teugen!!!!!

  • 25 Februari 2014 - 14:42

    Monique:

    Tjeetje kan me voorstellen dat je regelmatig wakker ligt. Maar ook wel weer bijzonder al de tegenstellingen. Groetjes van ons X

  • 25 Februari 2014 - 17:19

    Pap Mam:

    Ik had nog n mooie sari jurk Had je ook naar de bruiloft kunnen gaan.Maar die arme frutskes helpen is natuurlijk ook heel bijzonder.Fijn dat we je even aan de telefoon hadden.xxxxxxx

  • 25 Februari 2014 - 21:32

    Rebecca Dierdorp:

    Heftig Stanny. Wat een geluk dat onze kinderen en wij in Nederland zijn opgegroeid. En wij maar mopperen op alles, maar wat hebben we het goed. Trots op jou. Xx

  • 26 Februari 2014 - 10:32

    Henriette:

    Ja zo worden wij weer met de neus op de feiten gedrukt! Fijn dat je het na je zin hebt, en dat je de kinderen kunt helpen. Lijkt me inderdaad een hele belevenis ook een soort cultuur shock. Maar geniet er maar met volle teugen van, dat nis inderdaad het belangrijkste ding in het leven, helpen van andere... En niet jezelf meer zien of belangrijker zien dan andere... xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stanny

Actief sinds 10 Jan. 2014
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 12283

Voorgaande reizen:

16 Februari 2014 - 16 Maart 2014

India, Jaipur

Landen bezocht: